Pompoen, heerlijk is de herfst

pompoen

Pompoen

De herfst doet zijn intreden. De dagen worden weer korter, het weer wordt minder, de kou wordt steeds iets meer… het wordt tijd om ook een beetje anders te gaan eten. Waarom? Omdat ons lichaam daarom vraagt.

Een nieuw seizoen betekent ook weer nieuwe producten, in de herfst is het tijd voor de pompoen. En dat kan geen toeval zijn. Pompoen bevat namelijk een stofje waar ons lichaam serotonine uit kan aanmaken. Een tekort aan serotonine wordt in verband gebracht met inslaapproblemen, herfst-winterdepressies, en het hebben van minder energie op de donkere dagen. Een soepje met pompoen is dus een heel mooi gerecht in deze tijd!

Pompoen bevat veel voedingsstoffen, is laag in calorien en is makkelijk te verteren. Het is rijk aan vitamine A, E, C, B, beta-caroteen, ijzer, zink, koper, calcium en kalium. Daarnaast bevat pompoen een stofje die ervoor zorgt dat de serotonine en leptinehuishouding in het lichaam normaliseert. Mensen met slaapproblemen, een spastische darm of een grote drang naar zoetigheid hebben vaak een tekort aan serotonine. Rineke Dijkinga, orthomoleculair arts, febr. 2012
Pompoen kun je stomen, bakken, roosteren, pureren, of soep van maken. Heerlijk met kruiden zoals kurkuma, kerrie, chili, paprikakruiden en zwarte peper. Of juist zoet met kaneel, nootmuskaat en honing.

Voedingswaarde pompoen, per 100 gram.
kcal 36
water 89,7
eiwit 1,1
koolhydraat 7,0
vetten 0,2
vezels 1,0

En de pompoenpitten….

Pompoenpitten moet je niet weggooien, zeker niet! Deze pitjes zijn, naast dat ze heel lekker zijn, heel gezond. Ze bevatten grote hoeveelheden vitamine E, B, magnesium, zink en omega-3 vetzuren.
Zink is een mineraal waar we niet zonder kunnen. Het speelt een belangrijke rol bij veel lichaamsfuncties, zoals het immuunsysteem, bloedsuiker, prostaat, hersenstofwisseling en zuur/base-evenwicht. Zink wordt door ons lichaam veel verbruikt bij stress, ontstekingen, veel zweten en bloedsuikerspiegel ontregelingen. Er ontstaat makkelijke een tekort aan zink, waardoor het stresslevel in het lichaam verder oploopt (stress is niet alleen een teken van te druk zijn! Je lichaam kan ook stress ervaren als je niet het juiste voedsel eet, als je niet voldoende slaapt of niet voldoende rust neemt na inspanning).Pompoenpitten zijn een goede bron van tryptofaan, een stofje die bijdraagt aan een goede nachtrust. Daarnaast zijn de pitten rijk aan fytosterolen die kunnen helpen de absorptie van slecht cholesterol in het maagdarmkanaal tegen te gaan en tyrosine, een belangrijke brandstof voor onze schildklier. Uit het stofje tyrosine maakt ons lichaam dan weer dopamine, ook wel geluksstofje genoemt, en Q10 die belangrijk is voor energieaanmaak.
Pompoenpitten staan daarnaast bekend om hun positieve invloed op de voorkoming van het ontstaan van nierstenen en ontwikkelen van osteoporose.

Bron: Medical Medium, Anthony William, 2014.
Rineke Dijkinga, orthomoleculair arts, auteur ‘weten van (h)eerlijk eten I en II”, febr. 2012

Geplaatst in recepten