Elke dag een ei, gezond of ongezond?

IMG_0876

Eiwitten zijn gezond als je heel veel voedingsexperts moet geloven. Maar vetten ook. En we moeten vooral niet vergeten om koolhydraten te eten, want die geven ons energie. Ok. Ok. Ga ik dat doen. Maar waar moet je beginnen. En hoe kan het dat iedereen wat anders zegt. Moet ik nu veel eiwitten of vetten eten? Of toch juist koolhydraten? En dan zeggen sommige voedingsdeskundigen ook nog dat de timing van het eten verschil maakt. Help!

Onze voeding kun je indelen in 3 grote groepen, de eiwitten, vetten en de koolhydraten. Eiwitten kun je onze bouwstof noemen, zij zijn de bouwstenen van ons lichaam. Eiwitten zijn belangrijk voor groei. Groei van onze cellen, van onze spieren, botten, haren, nagels. Ook zijn ze erg belangrijk voor ons hormoonstelsel en ons immuunsysteem. Koolhydraten en vetten worden vaak onze brandstof genoemd. Eiwitten zijn van belang, net als (de juiste) koolhydraten en (de juiste) vetten. Dus.

Ons lichaam heeft dagelijks eiwitten nodig om lichaamscellen te vernieuwen. Denk aan de opbouw van spiercellen, darmcellen en onze huid. Of bij ziekte bijvoorbeeld. Maar hoeveel eiwitten moeten wij dan per dag binnen krijgen?

IMG_0884Een volwassene met een normaal inspannings-niveau heeft 0,8 tot 1 gram netto eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig.’ 1.

Nu moet hier een kleine aantekening bij. Want niet wat je eet, maar wat je verteerd is waar je lichaam wat aan heeft. Dat klinkt logisch, maar is in de praktijk wat lastiger. Volwaardige voedingsmiddelen zijn een aanvulling op je gezondheid, omdat je deze voedingsmiddelen beter verteert en dus beter opneemt.

 
‘Een aantal aminozuren kan het lichaam zelf maken uit koolhydraten en stikstof. Maar 9 essentiële aminozuren kan het lichaam niet zelf maken en deze moeten dus uit de voeding gehaald worden. De kwaliteit van eiwit wordt bepaald door de aanwezigheid van deze 9 aminozuren; deze eiwitten zijn voor ons lichaam voor 100% bruikbaar en leveren niet of nauwelijks ‘rest stoffen.’ 1.

In dit artikel alleen een kort stukje over 1 dierlijke eiwitbron, namelijk het eitje. Want een eitje per dag is heel gezond. Ei bevat heel veel goede bouw-, en brandstoffen waar je lichaam wat aan heeft.

 

6 redenen waarom ook jij elke dag een ei zou moeten eten.

1. Een ei is een zeer goede, volwaardige eiwitbron. Een ei bevat alle aminozuren die we dagelijks nodig hebben. 

2. Een ei bevat veel vitamines en mineralen. A, B12, D, ijzer, zink en selenium. 1.

3. Het eigeel bevat voor een deel omega-3 vetten (van loslopende kippen).

4. Het eigeel bevat een antioxidant die goed is voor onze ogen (hoe geler het ei, hoe hoger het gehalte luteïne 1.)

5. Een ei geeft een langer verzadigingsgevoel en zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

6. Een dagelijks eitje heeft geen nadelig effect op het cholesterolgehalte.

‘Ook al zijn we bang gemaakt voor een eitje, veel onderzoeken wijzen uit dat een ei niet de boosdoener is van te hoog cholesterol. Zeker niet als je eieren van loslopende kippen eet.  Bovendien maakt de lever (die verantwoordelijk is voor 40% van de cholesterolaanmaak) minder cholesterol aan als cholesterol gewoon in de voeding aanwezig is.’ 1.

1. Bron: Rineke Dijkinga, orthomoleculair arts, auteur ‘weten van (h)eerlijk eten’.

Geplaatst in nieuwtjes